Tijd voor onderzoek naar luchtig onderzoek
Hoeveel mensen denken nu dat snoepen gevaarlijk is?
Dit is een gastblog van Caryn ’t Hart (29). Zij is taaldocent aan de Hogeschool Leiden en promovendus aan de Universiteit Leiden.
Het thema van de 55e Kinderboekenweek, eten en snoepen, is gevaarlijk. Tenminste, dat beweren onderzoekers van de Universiteit van Cardiff. Volgens hun studie leidt het dagelijks nuttigen van snoep als kind relatief vaak tot gewelddadig gedrag op latere leeftijd.
De onderzoekers bekeken het snoepgedrag van 17500 mensen. Zeventienduizendvijfhonderd mensen hebben dus een enquête ingevuld over snoepjes. Dat is erg weinig, zelfs om iets over een stad als Cardiff te kunnen zeggen. Laat staan om algemene conclusies te trekken.
,,Van de mensen die geen gewelddadig verdrag vertoonden, bleek slechts 49 procent elke dag te hebben gesnoept in zijn of haar kinderjaren” schrijft Nu.nl. Het woord slechts wil ons sturen naar ,,dat valt wel mee” en ,,och,dat is ook niet veel” Maar is 49 procent wel zo weinig? Het scheelt maar 1 procent met de helft. Is dit bericht dan nog wel zo overtuigend?
,,De beste verklaring die wij kunnen bedenken is dat het veelvuldig geven van snoep en chocola aan kinderen er voor zorgt dat ze niet leren om te wachten op iets dat ze graag willen hebben” verklaart hoofdonderzoeker Simon Moore op BBC News.
Ik ben benieuwd hoe Moore dat allemaal weet. Heeft hij ook de omstandigheden onderzocht? Het maakt nogal een verschil of een kind snoep krijgt door te zeuren of dat ouders duidelijke grenzen hebben gesteld door maximaal één snoepje per dag te geven. Dat is niet opgenomen in de studie.
In de media verschijnen zelden de echte, doorwrochte onderzoeksresultaten. Dat is jammer, want mensen verbinden conclusies aan dit soort berichtgeving. Waarschijnlijk wordt onze mening heel vaak beïnvloed met allerlei nieuws over voeding, gezondheid en psychologie. Daar zou ik nou wel eens onderzoek naar willen doen.



