Via Twitter ervaringsdeskundingen vinden

Superhandig voor journalisten

Stel je bent journalist, je wilt een stuk schrijven waar je ervaringsdeskundigen voor moet spreken. Maar in je directe omgeving kun je die mensen onmogelijk vinden. Je hebt op fora gezocht, het internet afgestruind. Niets. Wat rest je dan nog? Polsen op straat, het dichtstbijzijnde station of winkelcentrum? Daar werken mensen liever niet aan mee, is mijn ervaring.

Screenshot Twitter.com

Screenshot Twitter.com


Maar toen leerde ik Twitter te gebruiken. Met Twitter plaats je een oproepje en wacht je af.  Zeker vier of vijf reacties gegarandeerd.  En daar zitten altijd wel antwoorden van  mensen die waarde toevoegen aan je verhaal.  Oké altijd.., ik heb het tot nu toe twee keer gebruikt. Eén artikel ging over hoe stellen hun financiën samen regelen en die andere betrof bijzondere carrièreswitches door de crisis.

Het heeft beide keren zo goed gewerkt dat ik in de wandelgangen van de redactie iedereen aanklamp om te vertellen dat het een hele handige tool is bij het schrijven van stukken.

Daarom bij deze weer een oproep:

Screenshot van Twitteroproep

Screenshot van Twitteroproep

7 reacties op "Via Twitter ervaringsdeskundingen vinden"rss-icon

Ik moest meteen aan dit filmpje denken: 
 
http://www.theonion.com/conten.....unveil_new

En hoeveel bruikbare reacties heb je gekregen?

Voor de gewone man is Twitter op deze manier niet bruikbaar. Zulke oproepjes hebben alleen effect als je een massa aan volgers hebt, met een dikke hand vol is er gewoon niet genoeg ‘massa’ om via te ‘crowd-sourcen’. 
 
Alle bekende mensen/grote twitter accounts zijn vaak lyrisch over dit fenomeen, maar ze vergeten echter dat het alleen voor hun werkt, door hun massale aanhang. Als de gewone man dit probeert volgt vaak een teleurstelling.

Ik krijg een beetje het gevoel dat de pro-twitter lobby steeds wanhopiger wordt.  
Verder valt op bij de Twitter issues op deze site dat het zulke non-issues zijn. De ironie in het filmpje van Azijn sluit daar goed bij aan. Ik wacht op het moment dat next ook met ironie naar dat suffe hippe getwitter gaat kijken. 
Oftewel, Twitter boeit niet, maar het geteut over Twitter (meta-twitteren) dan weer wel.

Zoals ik al eens in een eerdere reactie over Twitteren heb gezegd zal het mij niet verbazen als het dit jaar of tot 2011 nog gebruitk wordt maar dan snel ineenzakt. En zoals andere reageerders hier ook schrijven het is voor een heel beperkte groep mensen. En dan denk ik ook nog eens aan zelfgemaakte celebrities zoals Paris Hilton, Britney Spears en dergelijke. Wie wil daar nu mee twitteren of vergeleken worden?

Misschien is het goed je als journalist af te vragen of je stukje wel ergens over gaat als je zo moeilijk ervaringsdeskundigen kan vinden. Is het wel een nieuw fenomeen of ‘trend’? 
 
Zo’n kreet als ‘samenwonen in de Randstad is besparen op uitgaven’ lijkt me voor het grootste gedeelte uit de duim gezogen. Mocht je toevallig (via Twitter)een paar mensen vinden voor wie dit wel geldt wil dat nog niet zeggen dat dit ook in het algemeen voor grote groepen mensen opgaat, en daarmee nieuwswaardig.