NS geeft reizigers ‘gratis toeslag’ op de Fyra

Maar dit cadeautje hadden we misschien al gekregen

steam_train NS geeft reizigers gratis toeslag op de FyraDe hogesnelheidstrein Fyra, die die sinds september 2009 heen en weer rijdt tussen Amsterdam en Rotterdam, kost reizigers een hoop geld: de NS brengt een  toeslag voor gebruik van de trein in rekening, oplopend tot 20 euro voor een retour.

Maar op een abonnement, bijvoorbeeld een NS-jaarkaart eerste klas, staan de volgende kleine lettertjes achterop: „Geldig in alle binnenlandse treinen die zijn vermeld in het spoorboekje, met uitzondering van de Thalys.” Over Fyra geen  woord.

Het geval: een reiziger kaartte de zaak aan bij het spoorbedrijf en maakte duidelijk  een procedure voor de Geschillencommissie Openbaar Vervoer te zullen beginnen.

De NS verdedigde zich door te wijzen op de algemene voorwaarden, die in het  spoorboekje staan en waar wél melding wordt gemaakt van een  toeslag voor Fyra.

De NS durfde uiteindelijk de stap naar de geschillencommissie of de rechter niet te zetten en stuurde bood de reiziger een financiële regeling aan, met vergoeding van de advocatenkosten,  restitutie van de betaalde toeslagen en een toeslagkaart voor maart  – op voorwaarde dat hij zijn mond zou houden.

De NS wilde namelijk van de nood een deugd maken door de toeslagen voor vaste  klanten in te trekken en dit te presenteren als een cadeau.

Het ‘cadeau aan de reizigers’: vanaf 1 april tot 1 september krijgen vaste klanten die in bezit zijn van een jaarkaart (NS of OV) of een jaartrajectkaart waarin Amsterdam-Rotterdam  is opgenomen een „gratis toeslag”. Deze moet op de website van de NS worden aangevraagd. Reizigers die losse kaartjes kopen, al dan niet met een Voordeelurenkaart,  moeten de toeslag wel blijven betalen, bovenop de kosten van het kaartje.

De NS hoopt dat met de ‘gratis toeslag’ de bezettingsgraad van Fyra zal stijgen. Want deze is zeer laag. De treinen buiten de spits rijden vrijwel leeg rond.

Zijn jullie, reizigers, nu blij met dit cadeau, of voelen jullie je in het ootje genomen? En is de ‘gratis toeslag’ een reden om nu wél de Fyra te pakken?

21 reacties op "NS geeft reizigers ‘gratis toeslag’ op de Fyra"rss-icon

Dit geldt dus ook voor de ICE..? 
Die staat volgens mij ook gewoon in het ‘spoorboekje’ en rijdt over bestaand spoor, maar er is wel een toeslag verplicht.

Voor de ICE geldt dat er voor binnenlandse reizen met elk soort abonnement (dus ook maandtraject- en maandnetkaarten) zonder toeslag gereisd mag worden, mits het abonnement geldig is op het traject waarop gereisd wordt. 
 
Ik vraag me af waarom voor de Fyra de logica voor de jaarkaarten niet geld voor maandtraject- of maandnetkaarten.

*geldt* zelfs

Met OV-studentenkaart en Voordeelurenkaart overigens wel toeslag betalen in de ICE.

ICE is een Duitse trein, die toestemming heeft om op een bepaald traject in Nederland te rijden.ICE moet hiervoor NS/Prorail betalen, vandaar die toeslag.

ICE International is een samenwerkingsverband tussen NSHispeed en DB. Er wordt in NL gereden op de gebruiksvergunning van NS. De toeslag voor de ICE in binnelands verkeer is een comforttoeslag. 
De ICE is weliswaar in Duitsland gebouwd maar 4 van de treinstellen eigendom van NS zijn.

Ik vind het schandalig en dom dat ze zwijggeld hebben geboden. Kom op, dat komt toch uit! Geef gewoon je fout toe, zet het recht en vergoed de kosten.  
Ik reis regelmatig tussen A’dam en R’dam, en ik heb al ervaren dat de Fyra heerlijk snel is, maar die toeslag is me te hoog om het vaak te doen. Als je een kortingskaart hebt, is een ritje met de Fyra bijna 2 keer zo duur. €7,40 extra voor een enkele reis is echt te veel.  
Als ze waren begonnen met een lagere toeslag, was het vast een succes geweest. Voor 2,50 zou ik er regelmatig in stappen. Hou het in elk geval onder de €4. Wedden dat het werkt?

Volgens mij schiet die hele toeslag zijn doel een beetje voorbij. Volgens mij haal je veel meer klanten als je die hele toeslag het raam uit keilt. Meer klanten = meer geld = sneller de productiekosten eruit. Die treinen rijden toch wel, of ze nou vol of leeg zijn, dus waarom je klanten extra laten betalen als dit er voor zorgt dat ze niet met die trein reizen?

De NS hoopt dat met de ‘gratis toeslag’ de bezettingsgraad van Fyra zal stijgen. 
 
Dat is nou marktwerking: als de prijs te hoog is krijg je uitval van de vraag. 
 
Met een slecht product, oude, langzame treinen, lage frequentie, is het commerciële waanzin dat ze die toeslag ooit hebben durven vragen. Het is commerciële waanzin dat NS ooit zo veel geld heeft geboden voor de concessie terwijl ze wisten dat ze dat nooit zouden terug verdienen. Maar ze hebben het niet aangedurfd de concessie aan zich voorbij te laten gaan. 
 
Eigenlijk wil NS helemaal geen marktwerking. Het is veel makkelijker als de HSL gewoon in het nationale net wordt opgenomen. En dat is waar die toeslagkaartjes voor zijn, die moeten er voor zorgen dat de reizigers gaan lobbyen om het monopolie van NS te bestendigen.

Daar wil ik best voor lobbyen zelfs zonder toeslagkaartjes. Maar dan nog een stapje verder: ook weer deprivatiseren. 
 
Het Openbaar Vervoer weer als publieke functie, de ‘klant’ weer een reiziger. 
 
(Het is ergens toch paradoxaal dat het private vervoer over de weg met publieke gelden mogelijk wordt gemaakt, terwijl het publieke vervoer over het spoor als private functie wordt gezien?)

En er zit nog niet eens wifi in deze trein. Belachelijk. Dan maar deze bestellen: http://bit.ly/dx3Zvv

Nou reis ik zelf altijd met een NS businesscard van de werkgever maar daar houden ze hier geen rekening mee. Beetje jammer dit. De Fyra is een hele verbetering maar te duur als je dat zelf moet gaan bekostigen. 
Wat mij betreft zou de Fyra de standaard moeten zijn.

Geldt dit nou ook voor OV-chipkaart (studenten dus, de oude OV-jaarkaart)?

Volgens NS Hispeed op twitter (@nshispeed) helaas niet.

Tuurlijk is de huidige toeslag veel, erg aan de maat zelfs, voor 20 minuten “tijdwinst”. Ik win op het traject randstad- west-brabant meer als ze de treinen laten rijden zonder spoorboekje (zie proef september tussen amsterdam en eindhoven). En dat kost niets extra…  
 
Maar het is ook wel heel Hollands om te klagen bij elke cent extra. Het lijkt wel of we een ideologische hekel hebben aan prijsdifferentiatie. Toeslagen in de trein willen we niet, tolwegen omzeilen we (tenzij in het buitenland), kilometerheffing willen we niet als het betekent dat we in de spits meer moeten betalen…

de normale trein (met korting!) is al te duur! ik betaal me blauw om in het weekend naar mn ouders te gaan..

Op de site van NS Hispeed staat het volgende vermeld: 
 
“Vanaf 1 april kunnen jaarkaarthouders van NS tijdelijk met een gratis Fyra toeslag reizen… Om met Fyra te kunnen reizen gedurende de actieperiode kan online de gratis Fyra toeslag worden aangevraagd. Reizigers die voor deze actie in aanmerking komen ontvangen van NS een brief of e-mail, waarin de actie staat.” 
 
Ik heb een jaarkaart, heb geen bericht gekregen en kan nergens vinden waar deze gratis Fyra toeslag kan worden aangevraagd.

Heb je een jaarkaart / jaartrajectkaart die ook geldig is tussen Schiphol/Amsterdam en Rotterdam? Als je een jaartrajectkaart Groningen – Leeuwarden hebt, maar je wil ook eens met de Fyra, geldt de aanbieding niet.

toch nog even hoor… hoeveel heeft de HSL gekost per Nederlander?? 7,5 miljard gedeeld door 16 miljoen is 468,75 per persoon.

Weer zo’n voorbeeld van geld dat in de Randstad wordt besteed en onverstandig geïnvesteerd is. Net als de lege kantoorpanden. Het wordt tijd dat de politici niet denken in Randstadtermen. Nederland is groter dan de Randstad.Laat ze investeren in de Noordelijke provincies, Limburg etc. Reken maar dat die treinen vol komen te zitten.

Goeie koffie prima, maar ik heb liever dat de trein op tijd rijdt! 
 
Op Fyrakomop.nl verenigen Fyra-reizigers zich om zo een platform te vormen en te zorgen dat er iets gedaan wordt aan de vertragingen waar de Fyra mee kampt.