Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

Stem nu hier!

Ruim 160 reacties kwamen via het nextblog en het cultuurblog binnen op de oproep om te stemmen voor het lelijkste nieuwbouwproject van het jaar. Nederland kan naar Brits voorbeeld best een Carbuncle Cup (Puistencup) gebruiken.

Beslis daarom hier en nu over het Lelijkste Gebouw van 2010.  Een vakjury is er niet en een Cup ook niet, maar dat hoeft de democratie niet in de weg te staan. Hieronder de shortlist van acht actuele lelijke gebouwen op basis van de nominaties. Ik was streng en beperkte de lijst tot nieuwbouw van de afgelopen twee jaar.  Zonder commentaar: de keus is aan jou. Klik op de foto’s om het volledige gebouw te zien.

Hier kun je stemmen op een gebouw. En hieronder kun je uitleggen waarom de genomineerde bouwwerken zo vreselijk zijn, of eigenlijk juist wonderschoon.

Hier de shortlist:

1) Agora Theater, Lelystad. UN Studio, Ben van Berkel enGerard Loozekoot.

lelijk-agora-lelystad Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlisttrans Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

lelijk-agora Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

2) Stadshaard , Enschede. Architekten Cie, architect Branimir Medić  met kunstenaar Hugo Kaagman


Hier meer.

lelijk-stadshaard2 Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

lelijk-stadshaard Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

3) KPMG-Hoofdkantoor,Amstelveen. architectenbureau Marcel van der Schalk B.V.

Hier meer.

LELIJK-kpmg-hoofdkantoor Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

LELIJK-KPMG-13 Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

4) Louwman Automuseum, Den Haag. Michael Graves Associates,

Daar ook bekend van Castalia, in de volksmond ‘De Haagse Tieten’.

Lelijk-Louwman_Automuseum Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

lelijk-louwman Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

5) Achmea gebouw. Leiden, VVKH architecten.

Dit was het idee …

Heempark-308_pt

lelijk-achmea Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

6) Rijksdienst voor cultureel erfgoed, Amersfoort. Juan Navarro Baldeweg (NBA) en Wim Woensdregt (ADP)

Zie hier. En ook hier.

lelijk-rijksdienst Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

lelijk-rijksdienst-2 Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

7) The rock, Zuidas Amsterdam. Eric van Eegeraat.

Hier meer.

lelijk-the-rock Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

lelijk-rock2 Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

8 ) Retail Center en Outdoor Center, Roermond. Van Pol Beheer bv.

Zie hier en hier ook.

lelijk_outdoor-center-roermond Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

leijk-retail Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

leijk-retail-park-roermond Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist

46 reacties op "Het Lelijkste Gebouw van Nederland 2010: de shortlist"rss-icon

Wel zielig dat uitgerekend de Rijksdienst voor cultureel erfgoed in zo’n scheefgezakte plantenkas moet zitten! Lijkt me niet erg inspirerend voor de arme ambtenaren, en daarmee ook niet voor de schoonheid van Nederland! Zo lang ze maar niet de illussie hebben dat hun eigen kantoorpand cultureel erfgoed is..

Antwoord

oh joh, je had hun oude pand moeten zien. Dat is zeker een factor tien lelijker, en staat in veel schriller contrast met de omgeving: de middeleeuwse muurhuizen.  
 
http://www.vkblog.nl/bericht/9.....Amersfoort

Antwoord

Ik vind het niet zo’n heel goeie lijst. Maar misschien had ik dan ook mee moeten doen. 
 
Menig gemiddeld grijs kantoor- of flatgebouw in Nederland vind ik erger en lelijker dan dit soort expirementele (maar toegegeven ook niet mooie) architectuur.

Antwoord

Smaak. De gebouwen zijn in- en opzichzelf wel samenhangend en hebben iets eigens, behalve de Rijksdienst voor cultureel erfgoed. Die moeten zich diep schamen. Juan Navarro Baldeweg heeft beter werk gemaakt, mogelijk zijn alle leuke dingen er door zgn winnaarsmanagers met de verkeerde ambities, uitgepolderd, dan is het wat flauw om zo’n negatieve prijs te geven. Beter te geven aan de opdrachtgever. Overigens ga ik niet stemmen, omdat het een onzinnige wedstrijd is en zich in dezelfde categorie bevind als: wat vind je het stomste dier. #kleuterschool

Antwoord

Uiteraard is de lijst discutabel, maar is het juist niet leuk om te discussieren over smaak? Ik vind het altijd interessant om te zien wat anderen mooi/lelijk vinden, en welke ideeen daaraan ten grondslag liggen. 
Daarnaast, er worden toch ook “positieve” architectuurprijzen uitgereikt – zijn die dan ook onzinnig? Het gaat tenslotte om flink grote objecten die we in ons dagelijks leven moeten aanzien, en waarin wij geen keuze hebben over de totstandkoming ervan. Wat mij betreft genoeg reden om zo’n geinige poll over te houden. 
 
Verder ben ik het eens dat de lijst te weinig fantasieloze grijsbouw bevat, maar daar zijn er waarschijlijk te veel van!

Antwoord

Eigenlijk alleen het ding in Roermond.. maar dat komt meer door de reclames en zo niet door de bouw. 
En ik ga ook niet stemmen idd

Antwoord

Zit een beetje te twijfelen tussen nummer 8 en nummer 2. Nummer 8 is niet eens bijzonder lelijk, maar het zeer commerciele karakter straalt een buitengewoon troosteloze treurigheid uit. 
 
Overigens is dat Achmea-gebouw in Leiden ook niet fraai, maar het valt nog weg in de stadse drukte, die zou ik op mijn derde plaats zetten 
 
Uiteindelijk heb ik gestemd op dat extreem lelijke ding dat “Stadshaard” heet. Ik snap dat de bedoeling is om speels te zijn, maar dit valt wel zo ontzettend uit de toon en verpest het hele straatbeeld daar.

Antwoord

Zes en acht zijn afzichtelijk en redelijk troosteloos. Het zou me niks verbazen dat je gemoedstoestand drastisch achteruit gaat als je je in de omgeving van die gedrochten begeeft. De architecten van die andere gebouwen hebben in ieder geval nog een (gewaagde) poging gedaan om te experimenteren.

Antwoord

Blijkbaar geldt ook hier de typisch nederlandse cultuur van “alles wat boven het maaiveld uitsteekt afhakken”. Wat mij betreft leuk dat gewaagde architectuur (nog) mogelijk is. Zeker als je naar al die grijze eenheidsworst architectuur in vinex wijken kijkt. Belangrijker vind ik of het gebouw in de omgeving past, zonder nou meteen “dialoog aangaan met de omgeving” in de mond te nemen.

Antwoord

Ik vind de Rock een erg mooi gebouw, maar blijkbaar ben ik 1 van de weinige.  
De stadshaard slaat echt als een lul op een drumstel, een terechte leider in het klassement. 
Het Louman museum kun je niet eens architectuur noemen, staat bij mij op 2.

Antwoord

Inderdaad. Doordat ik wel vaker bij Zuid-WTC kom ken ik het gebouw en zeker in het echt is het geen lelijk gebouw. 
 
Stadshaard valt inderdaad te veel uit de toon. Misschien leuk als ie in modelvorm tussen kleine groene boompjes staat. Maar hier totaal niet. Is het trouwens een moskee met delfts motiefje?

Antwoord

Bij nader inzien ga ik eerder voor de kerk met delfts motief. Hij mist het koepeltje van de moskee, al is het torentje voor een kerk weer wat dun.

Antwoord

De meeste ontwerpen vallen wat mij betreft onder megalomane wansmaak, maar die Stadshaard in Enschede is uitsluitend afschuwelijk lelijk gedreutel en is onbetwist nummer 1. Daarnaast valt het op hoezeer veel architecten hun persoonlijke – en vaak volstrekt onvolwassen – signatuur aan ‘hun’ gebouwen wensen op te leggen zoals bij dat overmaatse hondenhok met tietjes: het Louwman Museum.

Antwoord

‘Stadshaard’ is sowieso het lelijkste, maar die gigantische shoppingmall in zo typisch Amerikaans, zo’n cultuur waar iedereen in een winkelcentrum leeft moet je niet willen..

Antwoord

De meeste gebouwen zijn aardig of bijna iconisch zoals het schouwburggebouw van Lelystad en the rock in Amsterdam. Die halen de lijst wegens opvallendheid, niet omdat het echt lelijk is denk ik. Er zijn meer dan voldoende echt saaie grijze gebouwen te vinden, maar dat zijn dr dus zoveel dat ze geen stemmen trekken? 
Als er verkiezingen zijn voor mooie gebouwen dan mogen een paar van deze terugkomen en ga ik stemmen.

Antwoord

Ach, als je een tijdje in de grijze betonsteden van Rusland of China rondgelopen hebt dan zijn bovengetoonde bouwwerken het toppunt van schoonheid. Nee, geen stem van mij.

Antwoord

Ik vind The Rock eigenlijk wel mooi. Heb gestemd voor de Stadshaard, ik zou haast niet geloven dat zo’n gebouw echt bestaat.

Antwoord

KPMG!!! Wat een moderne megalomanie! Of, al was het maar omdat er altijd al het licht aan staat! dat is omgerekend zo’n 50 huishoudens! Permanent! Anno 2010!!!

Antwoord

Ben ik de enige die het Achmea gebouw eigenlijk heel erg mooi vindt?

Antwoord

Nee hoor, ik vind het ook een prachtig gebouw. 
Nummer 1 en 2 zijn helaas onge”inspireerd.

Antwoord

Ja het spijt me, ik ga ook niet stemmen. Deze gebouwen zijn wellicht niet allemaal de mooiste, maar een willekeurige Blokker is nog duizendmaal lelijker… en daar staat het hele land vol mee! Dat telt veel zwaarder dan een zo’n megalomaan project dat tenminste nog een poging waagt. 
 
Pretenties zijn altijd beter dan desinteresse.

Antwoord

Mee eens.

Antwoord

Die stadshaard, vreselijk. 
The Rock is prachtig, ik zie er niets lelijks in. 
De Agora is van binnen fantastisch, de buitenkant is zeker niet mooi, maar als ‘s avonds de lichtjes schijnen bij de entree is het prachtig. Jammer dat daar geen foto van is.

Antwoord

Ik vind alle gebouwen op zichzelf niet zo lelijk. En smaken verschillen… 
Het gaat er mijns inziens om of het gebouw passend is in de omgeving.

Antwoord

Als we de tal van grijze gebouwen in Nederland laten mee doen, dan hoeft de NRC Next ook geen poll uit te schrijven. Volgens mij is iedereen het er mee eens dat die gebouwen spuuglelijk zijn en toe zijn aan vervanging. Het gaat hier toch alleen om de laatst gebouwde gebouwen die een prominente rol spelen in hun omgeving? Uit de uitkomst van deze poll (wedstrijd, of wat het ook genoemd mag worden) kun je in ieder geval opmaken dat de stijl van het desbetreffende gebouw niet echt welkom is. Of zie ik dit nu verkeerd?

Antwoord

Ik zie dat het gedrocht van het KPMG hoofdkantoor in Amstelveen tot nu toe de meeste stemmen heeft gekregen. 
Daar kan ik mee leven. Want dat gebouw is ongetwijfeld geschetst op een servetje, toen de architect zwaar had getafeld en zijn vrouw voortijdig woedend is weg gelopen, om welke reden dan ook. 
Ik beklaag iedereen die in dat gebouw zijn brood moet verdienen! Ik zou niet de moed kunnen opbrengen om dáár naar binnen te lopen!

Antwoord

Ik heb gekozen voor de Rijksdienst voor cultureel erfgoed te Amersfoort van Juan Navarro Baldeweg en Wim Woensdregt omdat het volgens mij in de meeste facetten faalt: een slechte vormentaal, lijkt niet echt duidelijk te kiezen voor 1 bepaald idee waardoor het geheel onsamenhangend overkomt (en ook totaal nietszeggend wordt) en slechte detaillering. Daarnaast heeft het gebouw totaal geen binding met zijn functie, de omgeving (ook niet in bredere zin) en kan het worden gezien als een totale architectural fail. Je zou zelfs wel kunnen afvragen of dit soort architecten hun titel verdienen.

Antwoord

3 (retorische) vragen bij lelijkste-gebouw-nominatie : 
- komen niet alle getoonde voorbeelden, desnoods collectief, in aanmerking (?) 
- wat zijn ‘redelijke eisen van welstand’ (?) 
- is de ontzagwekkende inspanning die aan de ontwerpen en, niet minder, aan de realisering ten grondslag ligt niet vooral een teken van terugschrijdend inzicht (?) 
 
hcp vam andel

Antwoord

met kop en schouders gelijk een sloopvergunning aanvragen

Antwoord

Snap de lijst niet. Ze zijn geen van allen ‘lelijk’ maar eerder onderscheidend, anders en uniek! Ben blij dat Nederland dit neer zet. Zou eerder de huis-tuin-en keukengebouwsels willen nomineren waaraan weer niks bijzonders gedaan is, geen toegevoegde waarde heeft aan de omgeving en saai neergeplempt is. 
Dus ik zal ook niet stemmen. Wie stelt deze lijst trouwens samen vraag ik me af?

Antwoord

Ik dacht dat ik voor het Achmea gebouw zou gaan, tot ik Rijksdienst voor cultureel erfgoed zag (nr.6). Wat een vormeloos, in elkaar gezakt ding is dat. Doet me om de een of andere reden aan ziekenhuizen en zwembaden van eind jaren ’80/begin jaren ’90 denken en dat is niet best…

Antwoord

En zo’n lelijk gedrocht wordt door een bouwdienst goedgekeurd. je moet als welstandcommissie wel heel slecht in je vel zitten als je dit goedkeurd. Je zou bijna hopen dat al-qaida even langs komt met een bommetje. Een oerlelijk gebouw en rijp voor de slopershamer.

Antwoord

Uit deze lijst haal ik vooral gebouwen die heel aardig vindt. Hier is nog over de vormgeving nagedacht. Van die woonmalls, kantoorcomplexen en verdrietflats zie ik niet in deze lijst. Ik zie liever een gebouw dat walging en afschuw bij mij onttrekt, in plaats van troosteloze bouw dat alleen maar een onbestemd gevoel geeft.

Antwoord

Welke gek zet het werk van Van Egeraat op deze lijst? Boeiende en zich onderscheidende architect net als Francine Houben. Of is zij dadelijk ook aan de beurt? Er zijn genoeg lelijke gebouwen, maar dan moet je naar het werk van plaatselijke ‘architecten’ gaan kijken en de grote jongens met rust laten. Wees blij dat er aan vernieuwing wordt gedaan, alhoewel de koetjesreep in Amstelveen er voor mij wel op een negatieve wijze uitspringt.

Antwoord

Sorry ik bedoelde de koetjesreep in Enschede.

Antwoord

de smaak…van wie?

Antwoord

Nou, lijst van lelijkste gebouwen in Nederland, nou nee. Daar is veel meer van aan te wijzen, maar ja die zijn minder pretentieus, minder opvallend. Op een moment dat iemand roept “wat lelijk”, ben ik heel benieuwd naar de architectuurcanon waar deze persoon mee op zak loopt. Ik merk dat vaak (hier ook) ongemerkt de agenda van wat je OK hoort te vinden (in het circuit, de scene) een grote rol speelt. Carel Weber tegenover Rem Koolhaas. Ik persoonlijk zou alle industriegebieden langs de snelwegen als lelijkste gebouw willen wegzetten.  
Zolang er een zichtbaar idee achter de architectuur zit, word ik toch geprikkeld om verder te kijken dan de eerste indruk. En meestal is vrijwel meteen duidelijk of iemand er zich met een Jantje van Leiden afgemaakt heeft en zich alleen heeft laten leiden door het kostenaspect en door de goedkope adviezen van de gemiddelde projectontwikkelaar. Vooral de katalogusarchitectuur is een pain in the ass. Door veel Nederlanders wordt Almere als lelijkste stad van Nederland weggezet en ik ben iedere keer weer benieuwd wat daarbij een rol speelt: de gewaagde architectuur, dat alles nieuw is, afwezigheid van romantiek, traditie. Wat mij altijd spontaan doet ja-knikken tegen mislukkingen in de architectuur was het TV-programma indertijd van Max Pam en Jeroen Henneman. Daar ontstonden begrippen als punaise-archtectuur en meer scherpe observaties. Daar werd duidelijk wat lelijk was, met een overdaad aan argumenten en begrijpelijk voor iedereen.

Antwoord

Ik vind wel dat mensen iets meer rekening moeten houden met de functies van het gebouw. De Stadshaard , Enschede is een lelijk gebouw, maar als je het vergelijkt met andere stadsverwarmingen is het juist een heel mooi gebouw. 
 
Overigens schandalig dat 7) The rock, Zuidas Amsterdam. Eric van Eegeraat op de lijst staat. Dit is gewoon een mooi gebouw, en er zijn vele gebouwen die wel thuis horen op deze lijst.

Antwoord

De stemprocedure is niet eerlijk aangezien 1 persoon onbeperkt vaak kan stemmen. Daarnaast is het niet duidelijk waarom de shortlist (al) bij 160 stemmen opgemaakt is, zeker als ook daar men onbeperkt vaak zijn stem kon uitbrengen. De negatieve gevolgen voor alle betrokkenen kan in deze tijd groot zijn, iets wat extra pijnlijk is als een stemprocedure op een dergelijke manier tot stand komt.

Antwoord

Eens met Alex. Zeker als je een foto van “The Rock” maakt met op de achtergrond het hoofdgebouw van de VU, dan zie je opeens hoe mooi “The Rock” eigenlijk is.

Antwoord

Waarom is er niet meer betrokkenheid van omwonenden / inwonenden mogelijk bij de keuze van ontwerpen. Het is erg ondemocratisch dat er lelijke gebouwen worden gerealiseerd en dat de omwonenden hiermee maar moeten leven. Het besluitvormingsproces t.a.v. nieuw grote projecten is erg elitair, ondemocratisch en het gaat altijd om macht en geld. Erg jammer.

Antwoord

Er is geen twijfel over mogelijk, de Neudeflat in Utrecht is het lelijkste en meest misplaatste gebouw in Nederland.

Antwoord

Ben nu voor stage in California, VS, en merk hoe saai de huizen in Nederland zijn. Hier wordt tenminste een beetje gevarieerd, iedereen bouwt zijn huis volledig naar wens. In Nederland wordt een beetje gevarieerd met de kleur van bakstenen en dakpannen binnen een wijk. Laten we alsjeblieft een beetje van ons conformisme (vooral van ambtenaren) nuanceren. De paar gebouwen in Nederland die zich onderscheiden van het gros wil ik vooral een hart onder de riem steken. Geen stem dus.

Antwoord

De stadshaard in enschede, is zo’n vreselijk lelijk gebouw ! 
ik woon er zelf bij in de buurt, en toen het gebouwd werd, het eerste wat ik deed, was het gebouw zo vreselijk hard uitlachen om hoe lelijk het was. 
maar als je dat gebouw van dichtbij bekijkt, 
er staan zoveel verschillende plaatjes op, 
als ik erlangs rijd, verveel je je niet, want je zit gewoon plaatjes te kijken. dus dat is opzich wel mooi. 
maar als je dan weer verder rijd, en achter je kijkt, denk je weer meteen ; wat een vreselijk lelijk gebouw. 
 
Het gebouw in roermond, vind ik ook vreselijk lelijk. 
de overige gebouwen vind ik allemaal persoonlijk nog wel meevallen.

Antwoord

De NRC heeft zich hiermee jammerlijk belachelijk gemaakt. Je krijgt toch sterk het idee dat ze een paar architectuurblaadjes heeft open geslagen en daar een paar gebouwen uit heeft gepikt. Zoals altijd is ook hier eerst met een half oog naar Engeland gekeken, waar ze deze verkiezing al jaren doen. Net zo gewoonlijk gebeurd het in Engeland veel beter en hobbelt NL er achteraan. Ga, als je dit dan toch wilt doen, eerst een echt goed rondkijken in heel NL. Stel vervolgens een deskundige jury samen, en niet een soort van Idols volksstemming en kom da met ee serieuze uitslag. Maar stop vooral met deze populistische onzin. De NRC is toch niet de Telegraaf (zelfs die doen dit niet).

Antwoord

Na het zien van de top-10 vind ik het echter bizar dat deze lijst de titel “lelijkste gebouwen van Nederland” heeft.  
Apart om te ondervinden dat juist gebouwen die eens anders zijn dan de ‘gewone’ massa (andere vorm/details) op deze lijst zijn gekomen. 
Dit maakt deze gebouwen niet meteen lelijk. 
 
Het enige gebouw dat echt als lelijk te bestempelen is vind ik dat warmtestation in Enschede.  
Past gewoon niet tussen de rest van de bebouwing en vindt daar ook absoluut geen aansluiting tot. Jammer, echt een misser.

Antwoord

Reageer