Op de In Beeld hebben we niet zoveel plek

Dus halen we de foto eens naar het blog

De foto op de pagina In Beeld in nrc.next wordt natuurlijk gekozen omdat het een mooi beeld is. Maar soms is het jammer dat er maar zo weinig tekst bij past.

Vandaag is een klein meisje te zien dat in een roze jurkje over een laag porseleinen zonnebloempitten van het formaat ‘strand’ loopt in het Tate Modern Museum in London. Over het kunstproject en de manier waarop de pitten gemaakt zijn (door 1600 Chinezen) wordt vandaag veel geschreven. En dan heb je natuurlijk nog de discussie of het eigenlijk wel kunst is of niet…

Ai-Weiwei Op de In Beeld hebben we niet zoveel plek

Foto: Reuters/Stefan Wermuth

Als je meer wilt lezen over de foto van vandaag, zijn hier een paar leuke artikelen.

De kunstenaar Ai Weiwei op Guardian:

“Harnessing traditional craft skills, each seed was moulded, fired, and painted with three or four individual brush strokes, often by women taking the objects home to work on them. One thousand six hundred people were involved in the process. “Even taxi drivers were talking about it.”

Max Read voor Gawker.com:

Okay, so: Art! (Do yourself a favor and don’t read any internet comments about this project, unless you are interested in reading people just not getting it.) But what does this have to do with Twitter?

Ja, wat hebben een paar miljoen zonnebloempitten met Twitter te maken? Dat lees je hier.

Oh enne, is dat kunst, 100 miljoen porseleinen zonnebloempitten?

4 reacties op "Op de In Beeld hebben we niet zoveel plek"rss-icon

Dat is zeker kunst! En goeie ook, anders schreven jullie er niet over.  
 
Daar bedoel ik mee dat dit dit kunstwerk waarschijnlijk als doel had om publiciteit te trekken. Dit krijgt het… kunstwerk geslaagd! 
 
Wat wordt vergeten te vermelden is dat dit project in de turbine hall is. Waar eerder onder andere glijbanen, een paar duizend witte dozen en een enorme ondergaande zon werd tentoongesteld.  
 
Ai Wei Wei is ook interessant om zijn grote rol in het protest tegen de Chinese regering over het verdoezelen van de schuldvraag bij de aardbeving een paar jaar geleden.

Helemaal mee eens. Al kende ik dit specifieke werk niet, Ai Weiwei ken ik natuurlijk wel.  
 
Of dit kunst is? 
Ik denk dat het belangrijkste serieuze tegenargument zou zijn dat dit een werk is om (fysiek) te ervaren en dat distantie daardoor niet mogelijk zou zijn.  
 
Zelf vind ik dit veel gehoorde argument verouderd.

Mooie foto! Wat heeft zo’n kunstenaar toch een intellectueel bevredigend beroep (pardon, roeping) 
Ik verheug me eigenlijk nog het meest op een zo uitgebreid mogelijke review op beeld door An Art Critic (als in Monty Python), met liefst een artsy-farty leesbril en een zo kakkineus mogelijk accent.  
 
Helaas, het heet natuurlijk pas Kunst als het 100 miljoen rood-gespikkelde porseleinen zonnebloempitten zijn, dat weet mijn zusje met Down ook nog wel.

Moet bij zo’n is dit kunst discussie altijd denken aan: 
 
http://www.youtube.com/watch?v.....re=related