Over elf dagen vergaat de wereld

Wie zit er achter de abri-campagne over de Dag des Oordeels?

‘De Bijbel garandeerd het’. Dat stond te lezen op grote billboards op verschillende NS stations in Nederland. Inmiddels is de spelfout verbeterd en staat er op het affiche dat de Bijbel garandeert dat de wereld over elf dagen vergaat. 21 mei 2011 zou namelijk de Dag des oordeels zijn. Met daaronder de tekst: ‘Roep sterk tot God.’

muiderpoort-480x360 Over elf dagen vergaat de wereld

De poster, gespot op station Amsterdam Muiderpoort

Wat ons 21 mei precies te wachten staat weet niemand. Maar het is volgens Family Radio, de organisatie die achter deze campagne zit, wel verstandig om God voor die tijd om vergeving te vragen voor al je zonden. Want miljoenen mensen zullen die dag sterven en als goed Christen kom je tenminste nog in de hemel. De organisatie zegt met deze campagne mensen te willen behoeden voor de hel.

Family Radio is een Christelijk radiostation in het Amerikaanse Californie dat bestaat sinds 1959. Een van de belangrijkste oprichters is de nu negentachtigjarige predikant Harold Camping. Hij is er van overtuigd dat God de wereld zal vernietigen omdat de mensheid zondig is. „Maar”, schrijft Camping op de website van Family Radio, „omdat God barmhartig is zal Hij de precieze dag van de Dag des oordeels aankondigen aan zijn boodschappers”. Zelf claimt Camping een van deze boodschappers te zijn: na zeventig jaar Bijbelstudie weet hij precies waar de aankondiging in de bijbel geschreven staat. Het zou gaan om de passage over Noach die zeven dagen kreeg om een ark te bouwen voor de komst van de zondvloed. Volgens Camping staat een dag voor duizend jaar dus telt hij vanaf die zondvloed in 4990 voor Christus zevenduizend jaar door en komt -met aftrek van het jaar nul- uit op het jaar 2011. Bovendien begon de zondvloed op de zeventiende dag van de tweede maand en dat is volgens de Bijbelse kalender 21 mei.

Het is niet de eerste keer dat Harold Camping de Dag des oordeels voorspelt. Eerder zei hij al dat de wereld in 1994 zou vergaan. Dat dat toen niet gebeurd is komt volgens hemzelf doordat hij belangrijke aanwijzingen in de Bijbel had gemist.

Zijn radiozender draait voornamelijk Amerikaanse hymnes, maar verkondigt haar onheilspellende boodschap wel in meer dan veertig verschillende talen om iedereen in de wereld te kunnen waarschuwen. Verder voert de organisatie campagne door aanhangers met beplakte campers door Amerika te laten reizen en met gedoneerd geld advertentieruimte te kopen in binnen- en buitenland. Zo komen de vertaalde teksten van predikant Camper dus terecht op billboards in onder meer Duitsland, Engeland en op onze Nederlandse stations. En dat verklaart wellicht ook de aanvankelijke taalfout.

Volgens CBS-outdoor, het bedrijf dat de billboards op stations plaatst, heeft Family Radio de advertentieruimte gekocht tot en met de derde week van mei. Tot 20 mei dus.

150 reacties op "Over elf dagen vergaat de wereld"rss-icon

‘Garandeerd’ met een d. Ik ben nu al bang voor de Dag des Oordeels inderdaad.

Ik dacht dat de wereld in 2012 zou vergaan? Tenminste, er zou een nieuw tijdperk aanbreken…

lekker dan nog korter te leven lol 
achja 2036 13-4 komt er een mega Asteroïde

Een spelfout bemerken op het bord. Prima. Wat over uw eigen spel-/citeerfout? De poster roept op: Roep sterk tot God, u citeert: Roep sterk tot god. God wordt door de posteropsteller als eigen naam gebruikt en moet dus ook met een hoofdletter.

Wie zegt dat Hij/Zij/Het een naam heeft?

‘eigennaam’ is één woord en dient dus aaneengesloten geschreven te worden.

Hoeveel Dagen des Oordeels hebben we inmiddels al overleefd? Wat een onzin. Dit soort mensen zouden geen advertenties moeten mogen kopen, stelletje paniekzaaiers.

En Geert Wilders mag wel schreeuwen???

Ik zag dit billboard anderhalve week geleden ook al op Utrecht Centraal staan. Ik nam aan dat het een grap was, maar helaas: de christenfundamentalisten slaan weer toe!

niet alle gelovigen denken dat, niet over een kam scheren aub.

Nou, als dat maar goed gaat…

Als wij daadwerkelijk voor het vrije woord zijn, moeten wij ook hen respecteren, die een volkomen afwijkende mening hebben. Of is het vrije woord alleen voor de eigen mening?

dit is geen vrije meningsuiting maar paniekzaaierij

Beste professor, is paniek zaaien alleen voorbehouden aan Geert Wilders??? Ik geloof in het vrije woord, of dat woord me nu bevalt of niet, of ik het eens ben met dat woord of niet. 
Wij als lezer of hoorder van dat woord moeten beslissen wat wij met dat woord doen. Er zijn inmiddels een aantal reageerders, die de moeite hebben genomen om de bewering van Campert waar is of niet. Dat is wat je moet doen met een woord. Zo ontstaat begrip en begrip helpt je verder.

Het zou paniekzaaierij zijn als de boodschap zelfs maar een kleine basis in de werkelijkheid zou kunnen hebben. Niet het geval dus.

En wat is “brand” roepen in een theater, ook als daar geen enkel greintje waarheid in zit?

“en kleine basis in de werkelijkheid zou kunnen hebben”. Het hoeft dus niet waar te zijn.

Ik wil best n filosofisch gesprek aangaan met God.. Anders is t ook maar n tiran

Precies! Wat ik zo leuk vind is dat de christenen zo zeker weten dat ze naar de kerk moeten gaan en bidden omdat god anders boos wordt. Volgens mij is hoogmoed een menselijke emotie en past dat helemaal niet bij een god die van alle mensen houdt. Maar nee, hij eist dat wij hem aanbidden, voor hem knielen, op eieren lopen, enz enz. Meer het gedrag van een tiran/dictator volgens mij. Oordelen, nog zoiets. Als je van iemand begrip zou mogen verwachten voor welke (mis-)daad dan ook dan is het wel van een god. Hij zou toch de mensen geschapen hebben? Heeft hij dan iets fout gedaan? En waarom reageert hij dat dan vervolgens op ons af? Of is het gewoon hetzelfde als de schrijver die een vel papier in de prullenbak gooit omdat hij niet tevreden is met wat hij geschreven heeft? 
 
Nee, volgens mij is het nog steeds zoals een schrijver ooit schreef: “En de mens schiep God naar zijn evenbeeld”. Daarmee wil ik niet eens zeggen dat er geen god zou zijn overigens, dat kan ik helemaal niet weten. Maar áls die er dan is, dan toch een niet oordelende god die zeker genoeg is van zichzelf om niet ons nodig te hebben voor bevestiging van zijn ego.

Misschien je beter verdiepen in het geloof van een christen voordat je zegt dat Mijn God hoogmoedig is en boos wordt als ik niet bid? Dan heb je het toch echt verkeerd begrepen.

Ik was inderdaad wat ongenuanceerd in wat ik schreef, want ik weet ook best wel dat er genoeg christenen zijn die zo helemaal niet denken. De meesten zullen ook zelfs op dezelfde manier naar het nieuwsbericht hebben gekeken als degenen die hier zoveel kritiek hebben (zoals ik dus ;-)). Ik heb een paar vrienden die gelovig zijn en daar kan ik uitstekend mee praten. Ik gebruikte het woord ‘christen’ als term voor mensen die denken zoals ik beschreef en dat is inderdaad niet juist. Dus sorry daarvoor.

Prima, duidelijk!;-)

God? Wie is dat? Foto? 
Wat een onzin…

De Bijbel garandeerd het! Die ‘d’ doet het ‘m…

Haha, die kerel op dat billboard zit te kakken bij ondergaande zon!

ook nrcnext.nl zou een like button moeten hebben!

Mensen worden gek van god.

Zou God grammaticale fouten door de vingers zien op de Dag des Oordeels ? : )) 
Of is meneer Camping fervent gebruiker van Google Taalhulpmiddelen ? 
En wanneer je 89 bent zal elke dag wel je Dag des Oordeels kunnen zijn.

daar gaan we weer, stelletje gekken. ik kijk nu al uit naar zijn excuus over 2 weken.

Only cool dudes go too hell.

Heaven doesn’t need me and hell is afraid, I might take over. :P

go TO hell (learn English)

Grappig. Of niet eigenlijk. Ik plaats wat kanttekeningen bij de kritiek en dat wordt niet geplaatst, maar alle overige opmerkingen wel. Hoezo onafhankelijke journalistiek???

Misschien ben je Christen Jos? Dan is het niet aan jou om te oordelen. Zeker niet vlak voor een dag des oordeels. Dus misschien beschermt NRC je wel? Zou ik dankbaar voor zijn.

De gelovige mens mag dit blijkbaar allemaal maar roepen terwijl ik als niet gelovige wordt gediscrimineerd door artikel 147/147a, wanneer ik zeg dat een god allemaal maar onzin is. Weg met dat artikel dan kunnen de atheisten tenminste een keer met een duidelijk tegen antwoord komen op dat zelfde billboard.

Och, dat valt toch wel mee. Je mag het gewoon zeggen hoor, dat een God allemaal onzin is. 
 
Een god is allemaal onzin!

Stel je eens voor dat jij die kerel bent. Dat je er echt van overtuigd bent dat de wereld 21 mei vergaat. En dat jij de door god gezonden boodschapper bent die dit de wereld mee moet delen, die zo veel mogelijk mensen moet gaan redden. Dat moet toch wel een bijzonder gruwelijke situatie zijn. Ik zou alvast niet meer slapen…

Nou, de arme man. En dat ‘ie het dan nog allemaal gratis doet ook. Heel aardig.

Lieve God, 
 
ik ben een arme schoenenverkoper in een saaie buitenwijk, mijn vrouw wil op de meest onmogelijke momenten seks, mijn dochter is heel dom, mijn zoon is hopeloos, mijn buurman is een mietje want mijn buurvrouw is een dominante lesbie en er is ook al niks meer op tv, 
 
MAG DIE DAG IETS EERDER KOMEN ??

Dit is de leukste reactie tot nu toe. 
Geweldig.\,,/

Ik heb net de tuin gedaan als een soort stadsjongetje, het barstte van het onkruid, en van de week zag ik een eend met wel tien kuikens een parallelweg oversteken, om onder een heg te kruipen en door te steken naar de snelweg waar van twee kanten veel verkeer was, ook ik wilde daar oversteken via een gat in de heg de snelweg over op de fiets dan. Ik ben even afgestapt, er kwam net geen verkeer aan. Wat zag die eend er eigenlijk dom uit. Maar het einde van de wereld zal eerder te maken hebben met Obama en Osama. Ik zag van de week ook een kraai die een klein eendje af wilde pakken van de ouders, de strijd tussen goed en kwaad, maar het meest verontrustend vind ik het wild dat door het verkeer wordt doodgereden. Ik doe al geruime tijd onderzoek naar het einde van de wereld. Iedere week heb ik een nieuwe update van mijn bevindingen. 
http://colombia.indymedia.org/.....5/atom.pdf

Ik citeer uit het document achter bovenstaande link:  
 
“Wat heeft dit alles met elkaar te maken? Dat snappen veel mensen niet eens.”  
 
Ik vrees dat ik mij daaronder moet scharen.

Je hebt t gelezen?!?

Dat scheelt. Ik zou het erger vinden als de wereld pas in augustus zou vergaan, want dan heb ik net met bloed, zweet en tranen mijn masterscriptie geschreven. 
 
Nu kom ik in ieder geval van dat onheil af.

Got bestaad niet.

We blijven nog wel even zoet met die dag des oordeels-voorspellingen, zie 
http://web.me.com/lorenmadsen/....._year.html (pick one! LOL)

Jammer jongens, Vice was eerder, inclusief belofte voor interview op 22 mei (!) 
http://www.viceland.com/blogs/.....de-wereld/

Zouden jullie niet even een bronvermelding plaatsen bij de foto? Deze komt rechtstreeks van onze site: 
 
http://www.nrcnext.nl/blog/201.....de-wereld/ 
 
Eigendom van een onzer bezoekers.

Weten we het nog? De atheïstische campagne ‘God bestaat ‘waarschijnlijk’ niet’ werd door CBS geweigerd. Maar deze kan kennelijk wel? Raar niet?

Dan vind ik dat ze nu ook een atheistische campagne toe zouden moeten laten. 
 
22 mei: “De wereld bestaat nog. God niet (maar dat wisten we al)”

Amen Rik ;p

Het garandeert zeker iets ;) inkomen voor bepaalde kerkgenootschappen. 
 
Angst – religie – vrijwillige bijdragen+vastgoed. 
 
2 Tessolonenzen 2:2 
dat jullie niet snel geschokt of verbaasd raken, niet door het woord, niet door een inspiratie of door een brief, alsof die van ons komt, die klinkt als: ‘Zie, de dag van onze Heer is gekomen!’ 
 
Het aankondigen van ‘het einde’ was al een hobby in Paulus tijd :) 
 
Luqa 21:8 
Maar hij zei tot hen: “Pas op dat jullie niet worden misleid. Want velen zullen in mijn naam komen en zeggen: ‘Ik ben de Messias!’ en ‘Het einde is nabij!’ maar volg hen niet

Hoezo de bijbel garandeerdt? In Mattheus 24:36 staat: “Van die dag en dat uur weet niemand iets af, noch de engelen der hemelen noch de Zoon, dan de Vader alleen”. Maar schijnbaar weet Camper dat wel. 
Hierbij is dus bewezen dat Camper een valse profeet is.

Calista, 
 
Je citeert blijkbaar uit de Nieuwe Wereldvertaling van het Wachttorengenootschap (Jehovahs Getuigen). 
 
(Hoe ironisch) 
 
Deze vertaling geeft dus ook aan ‘wie valse profeten zijn’. Ik hoop dat het helpt.

Hoezo ironisch? In de Wachttoren is nooit een specifieke datum genoemd.

Misschien zou je hier een studieproject van kunnen maken, ook je WT CD-ROM bevat veel nuttige informatie. 
 
Ontwaakt 22 april 1967 blz 19. 
“Te eniger tijd in datzelfde jaar moet Eva geschapen zijn, waarna onmiddellijk Gods rustdag begon. In welk jaar zouden de eerste 6000 jaar van ‘s mensen bestaan en tevens de eerste 6000 jaar van Gods rustdag dan ten einde lopen?  
IN HET JAAR 1975. Dit verdient aandacht, speciaal met het oog op het feit dat de ‘laatste dagen’ in 1914 zijn begonnen en dat de fysieke feiten van onze tijd in vervulling van de profetie ons geslacht als het laatste geslacht van deze goddeloze wereld kenmerken.”

het gebeurt wel vaker dat figuren zoals Camping hun eigen ellende op de rest van de wereld projecteren

Ik weet niet of linkjes mogen van Nrc, maar hier zijn audio-opnamen waaruit blijkt, keihard bewijs dus, dat 1975 wel degelijk het einde van de wereld had moeten zijn volgens het WTG en hun congressprekers. 
 
http://www.youtube.com/watch?f.....aXbBVVoeEQ

Wat je zegt klopt deels, er werd wellicht de indruk gewekt dat 1975 een belangrijk jaar zou worden. Daar is men later op terug gekomen. Vervolgens is nooit meer een datum genoemd want ‘de dag en het uur’ weet niemand, dus speculeren over een datum is zonde van de tijd. Je kan best andere inzichten krijgen, als deze gefundeerd zijn is dat alleen maar goed lijkt me.

En zo weten die simpele zielen van donateurs weeral waaraan het door hun met de beste bedoelingen gedoneerde geld voor gebruikt wordt: voor onzin! Leve de secularisering van de beschaafde wereld.

Ik vind het best attent dat je even gewaarschuwd wordt voor naderend onheil, stukje sociaal denken. Stel nou dat je nietsvermoedend in je boemel zou zitten en dan stop de trein opeens en klinkt knarsend door de intercom “geachte dalurenreiziger, wegens onverwacht eind van de wereld zal deze trein vandaag niet verder rijden dan Amersfoort Schothorst, passagiers zullen met bussen naar de volgende halte gebracht worden. Houdt u rekening met een extra reistijd van ca. 30 minuten” 
 
Nou, daar ben je dan lekker klaar mee,zonde van je tijd.

Couldnt care less.. Dan sterf ik als een gelukkige almost adult. Heb gelukkig nog een pvda vrije coalitie meegemaakt. 
 
Verbaast me dat j. Kelder hier nog geen slappe grap over heeft gemaakt op 925.

ik ook! de oergezellige jaren 80! en 70! en dat gedoe met die LPF-ers! wat een feesten waren dat. 
 
get a life, beste man.

Bedankt voor de bronvermelding bij de foto ;) 
 
http://www.wakkereburgers.nl/2.....er-mensen/ 
 
Groeten, 
Andre

In Rome zijn in ieder geval al duizenden mensen op de vlucht omdat ene (reeds overleden) Raffaele Bendandi voor vandaag de verwoesting van de stad heeft voorspeld dmv een aardbeving. Deze mensen verlengen hun leven met slechts 10 dagen. Ikzelf heb net ontslag genomen en ga nog even flink de bloemetjes buiten zetten en mijn spaargeld er doorheen rossen. Alleen niet vergeten om 20 mei om 23:00 vergiffenis te vragen voor al mijn zonden.

Opmerkelijk, terwijl ik op 23 mei een functioneringsgesprek met hem heb, zou hij iets voor mij verbergen, belastend materiaal willen vernietigen ? 
Het gesprek blijft natuurlijk strikt vertrouwelijk, maar in zijn geval zou ik mogelijk hetzelfde doen, zoiets zet je niet graag op je CV.

mijn God houdt zich niet op met sektes en religies; dat heeft-ie gehad.

met spelfouten dan?

“hij” ?

als de wereld vergaat, dan in ieder geval mét de correcte spelling

wat een onzin, hoe kan een boek ons vertellen wat er gebeurt bullshit

Gaan we nu ook al de posters van onbekende radiostations serieus nemen?

het eind van de wereld! naakt!

En toch, we zouden allemaal raar staan te kijken als ie et bij het rechte eind had… :)

euh… ja… net als we raar staan te kijken als morgen de aarde toch opeens plat blijkt te zijn, of dat het Internet niet meer werkt omdat alle natuurwetten mbt de elektrodynamica en de optica toch op een vergissing bleken te berusten. En we staan ook raar te kijken als er één voorspeller/medium/malloot is die echt iets kan voorspellen (en niet 100 algemeenheden raden waarvan er misschien twee uitkomen, want dat kan ik ook).

Kunnen ze en passant dan ook vertellen wat Ajax zondag as doet?

Ja, ik voorspel dat Twente landskampioen wordt. Als ik het goed heb, ben ik dan paranormaal begaafd en gaan jullie mij dan allemaal geld geven in ruil voor nog meer voorspellingen?

hahaha, goede grap. Als deze meneer de bijbel goed had gelezen, dan zou hij wel beter weten. Want na de zondvloed zei God namelijk dat hij spijt heeft en nimmer meer zoiets zou doen.

Het gekke is, iedereen leest de bijbel en haalt er wat anders uit. 
 
2 Petrus 3:7 
Maar de hemel en de aarde die er nu zijn door zijn Woord, zijn opgestapeld en bewaard als voor het vuur van de dag van het oordeel en de vernietiging van de slechte mensen. 
 
Dus ehh, wat staat er nou? oooh, het was ‘symbolisch’ ok, jij je zin :)

Ja, ik vind dat Eddie Izzard het wel mooi vertelt: http://youtu.be/3LtiyefHCe4

ruimte voor postercampagne gereserveerd tot 20 mei. Ik hoop dat de rekeningen vooraf zijn betaald, want die christelijke secte is er natuurlijk van uit gegaan dat rekeningen na 21 mei niet meer betaald hoeven cq kunnen worden

Jona 3:8 ? 
Dat is een viral. Een ad voor Jonatoetje. Bijbels lekker.

Harold Camping is alvast op 22 mei uitgenodigd voor de uitzending van Pauw en Witteman!…

Dat lijkt me om meerdere redenen toch niet waarschijnlijk. 
 
Knevel en van den Brink, dat zou zomaar kunnen!

Als de wereld na 21 Mei niet is vergaan zullen de reli-eikels natuurlijk bekendmaken dat er genoeg is gebeden naar god…….Hjahaaaha. 
 
Grtjs 
 
Peter

Ach jee, die 21ste ben ik net even een dagje uit. 
Zal maar een overlevingspakket meenemen dan? 
Of een Ark bouwen? ;-) 
 
Oh, ’tis danwel geen 1ste maandag v/d maand om 12.00 uur enzo, maar gaat die toeter wel af om ons te waarschuwen als het er echt van komt? 
 
(zó, weer even genoeg sarcasme voor vandaag) 
Filmpje? http://nl.wikipedia.org/wiki/End_of_days

De poster van Family Radio hangt inmiddels ook al ruime tijd in Kampala, Uganda!

Hoor ik daar een ROFLCopter?

21 Mei, 21 Oktober 2011 of 21 December 2012 Whatever, ze vinden altijd wel een einddatum in het boek!!! Maar wel grappig te lezen dat Geert Wilders spontaan in de discussie regelmatig genoemd wordt….hoe komt hij nu weer in het doomsday verhaal te recht!!!

ik vindt het wel raar, 
altijd werd het opgeschoven naar een paar jaar verder & nu is het een jaar eerder. 
dus,wie weet? 
ik geloof dat ik bij me Vader kom.

Niemand kan vertellen wanneer de aarde vernietigd wordt. 
Alleen hier boven weten ze dat ;) 
Dus die Camper is een oplichter ;) 
Dan ook nog bij een uitzending van Pauw en Witteman komen Na de dag! 
Wat voor idioot ben je dan!

Ach ja, dan zijn we ten minste weer samen.

Volgens Jomanda krijgen we Amersfoort aan zee! in Augustus 2011!, een tsunami zal ons dan overspoelen.

Wie deze onzin gelooft heeft volgens mij zijn hoofd te laten nazien. Daar zit meer dan één vijs bij los. Dus als deze dag voorbij gaat zonder ook maar iets van de laatste dag kunnen de believers maar maken dat ze zich laten ontdopen en weer tot de normale mensen komen. Misplaatste religiositeit maakt immers té veel onschuldige slachtoffers…

ik vind het erg dat de wereld vergaatgadadelijk afscheid nemen van mijn dien baaren

ik ben zo bang ik ga morgen al mijn geld uit geven ik wil graag zeggen dat ik van iedereen die ik ken houd doeiii houdoee vaaaaaaaaaaarwel

ik ben bang

Het verhaal is niet compleet. 21 mei zou de dag zijn dat Jezus terug komt op aarde en dan heeft Hij precies 5 maanden om zoveel mogelijk mensen te redden voor 21 oktober de wereld vernietigd wordt.. google..:)

Hou op met deze zielige bullshit. 
 
De mensen die dit soort dingen roepen, zijn gewoon echt eng! 
Pas op voor dit soort rare mensen.

de wereld vergaat niet onzin ;) 
bij mij vergaat elke avond en nacht de wereld als ik lig tepitte ;)

dit is echt geen onzin hoor! de wereld vergaat zoiezoo een keer!

Grappig. Opeens komen vlak achter elkaar een paar vrouwen verklaren dat ze er wel in geloven, Allemaal ook gebrekkige spelling en stijl. 
 
Ik ruik trollenvlees.

ik voel me er echt kloten over dat wij doodt gaan ik geloof er echt wel in! vele mensen zeggen dat het dikke onzin is dat het al vaak is gezegd maar het kan nu wel echt gebeuren je weet het natuurlijk niet 100 procent zeker! maar kijk naar de wereld we hebben rampen droogte alles ik hoop het niet dat de wereld vergaat maar je weet het nooit xxxjes

Als al dat soort gelovigen nou eens naar school gingen om wat beter de taal te leren en wat minder aan kleine kinders gaan zitten met hun vieze handjes. Dan vergaat de wereld allicht niet… Men kan dan beter communiceren en al die oorlogen in “zijn” naam zijn dan ook weer niet nodig, hebben veel landen weer rust, behalve de VS dan, die blijft woest door vechten voor zijn olie in de naam van god, waar ooit een boekje over is geschreven, wat een miljoen keer is herschreven. Dan wisten al die gelovigen (behalve redelijke spelling) ook dat verhalen van persoon op persoon nooit goed overgedragen worden. Dat leer je in de kleuterklas, je weet wel, doorfluistertje heet het… Maar aan de andere kant, laat al die gelovigen maar lekker bang zijn hun hele leven, ik leef lekker vrolijk door!

is doodt de ‘coole’ spelling van de reli-reaguurders?

Ik wil alle mensen die zeker weten dat de wereld morgen vergaat uitnodigen om al hun geld direct over te maken naar iemand die er niet in gelooft. Aan dat geld hebben al die gelovigentoch niks meer en alle anderen -zoals ik- kunnen daar nog heel wat leuke dingen voor doen. Kom op gelovigen die het zeker weten….NU gaan betalen….of durven jullie dat soms niet?

Doch als er een oordeel zou zijn dat door God zou zijn uitgeroepen. Dan gaat hij in omtrent zijn grootste goed. 
 
Is het niet zo dat wij zijn allergrootste goed hebben verkregen? Vrijheid, vrede, kracht en vreugde. 
Wij mogen dus kiezen! En als er op een bepaalde keuze een vermeende straf zou staan als sanctie, dan is er geen vrijheid meer in het samenstel der dingen; waarin wij ons bestaan hebben gevonden. 
Verder is het zo dat wij geschapen zijn aan het evenbeeld van God zelf. Dit is dus wat wij zouden zijn. Gevoel in directe ervaring; de Ziel. En deze Ziel zijn wij zelf. Hebben wij niet gekregen, of te leen. Neen! dat is wat wij zijn, en niet die klomp van vlees en bloed; en wat allemaal nog meer. 
In wezen zijn wij een rechtstreeks deel van deze Goddelijke essentie. 
Dus als God ons zou vernietigen, dan vernietigd zij/hij zichzelf. En dat is onmogelijk, zonder die Goddelijke essentie is er niets. 
 
Verder kun je die Hemel en Hel ook wel vergeten. Want: 
 
A: er bestaat niet iets als straf, wat je ook gedaan zult hebben in je leven. 
 
B: Er is geen volmaaktheid. Want na volmaaktheid is er geen schepping meer. Want immers dan is er alles al ervaren. 
 
Er zal altijd schepping zijn, want vanuit jouw fantasie zal de werkelijk worden geboren. Overigens is dit binnen jouw leven en jouw ouders al vele malen bewezen. Alleen heb je waarschijnlijk dit nog niet zo ervaren. 
 
Denk maar eens aan Star Trek. In de jaren ’60 zag je dat er een soort vierkant ding in een computer werd gestoken, dat ineens allemaal informatie verschafte van een bepaalde medewerker op dat vermeende ruimteschip. 
Kinderen van toen hebben dat onthouden, werden groot en hebben dit ook in het echt ontwikkeld. Denk maar eens aan jouw stick die jij dagelijks in je computer stopt. 
 
Denk eens aan Jules Verne. Hij schreef het verhaal: 20 duizend zeemijlen onder zee. Dit schreef hij al in: 1869, en werd gepubliceerd in: 1870. En wat denk je van de roman: de reis om de maan, gepubliceerd door dezelfde auteur al in 1869. 
 
Er zijn dus mensen die daar door zijn geraakt en hebben bedacht van: ergens zou dit ook in het echt moeten kunnen. En deze zijn aan de slag gegaan met meerderen. Want zie! Wij hebben gigantische onderzeeërs rond dobberen. En wij zijn ook al op de maan geweest. 
Met een lach! Dus zie, vanuit de fantasie wordt werkelijkheid binnen onze illusie geboren. Zo werkt het en niet anders. 
 
En God? Die zit heel slim verstopt binnen onze schepping, en scheppingen die wij nog niet blijken te weten. 
Dus zoek je God? Kijk in jezelf. En bepaal zelf je pad, daar heb je en ander niet voor nodig, zelfs God niet. Er niet één weg, maar velen om daar te komen waar jij wilt zijn binnen elke vrijheid die er maar te vinden is. 
En voor de mensen die op zoek zijn naar zichzelf. Wel, houdt daar onmiddellijk mee op! Want je bent nog nooit zoek geweest, want je leest immer een vage tekst van mij? 
 
Tot zo ver … . 
 
Eppo-Jan

Kijk, zo’n reactie kan ik wat mee. Had het niet mooier kunnen verwoorden.

Oeps, mijn excuses voor mijn spelfoutjes hier en dar … 
 
Eppo-Jan

Lol weetje, als t aan hun lag was de wereld nu al iets van 500x weg gevaagd lol.

ik geloof niet in god ik geloof in de dino’s

Die man leest maar de helft van de bijbel ofzo. 
Want in Mattheus 24 staat dat niemand weet wanneer de wederkomst is. Alleen God zelf;) 
Als een dief in de nacht.. 
Hoe kan die man dat dan weten?? 
Niet.

Ik ben tegen het geloof, tenminste het extreme! Dit alles heeft niks meer met geloof te maken, dan zouden eerst de kerkelingen die kinderen misbruiken opgeruimt moeten worden. Er is oorlog om het geloof, homo’s zouden geestelijk ziek zijn. DE PERSOON DIE HET VERGAAN VAN DE WERELD AANKONDIGD DIE IS PAS GEESTELIJK ZIEK! 
 
Ja ik kan hier nog wel even over door gaan maar ga eens voor de gein kijken op google, in 2011 vergaat hij maar ook in 2012, 2013 en 2014! Ik ben maar gestopt met het invoeren van alle data’s, is zonde van me tijd! 
 
Ik wens iedereen een heel zonnig weekend toe, geniet van alles om je heen en niet in sprookjes!

Ik wou zeggen geniet van het weekend, geniet van alles om je heen en geloof niet in sprookjes! Moest het effe verbeteren het stond wel heel raar getypt haha

de meeste gelovige mensen zeggen dat NIEMAND weet wanneer het einde is(ben moslim) bij moslims ook…

hoezo alleen christelijke mensen die vergeven kunnen worden ? er zijn wel meer geloven op de wereld.

Het is D-Day. De eerste oprijzende lijken vanuit hun graven zie ik al. De zon is vanuit de Westen op gestaan. Valse profeten met groene ogen zie ik al die goochelkunstjes doen en de komeet vol met Beelzebubs en andere flauwekul is op aarde getroffen. Oftewel: HAPPY D-DAY everybody!!!!!! (NOT*) 
Ik bedoel: Ik ben ook wel min of meer christelijk opgevoed, maar zelf ik geloof niet eens in deze flauwekul.

En dan kom ik vanavond thuis na werk, start ik World of warcraft op en krijg je het bericht “World Server is down.” Dat zou episch zijn. Is er tenminste een wereld vergaan. xD Maar even serieus, als het zometeen 18:01 is en de wereld is er nog, is ie vast vergaan voor alle super gelovigen die AL hun geld hebben verspeeld, want die hebben het nu erg kut.

waarom zeggen mensen dat de wereld vergaat ?  
ik bedoel ze maken de andere mensen , 
alleen maar angstig niemand moet er aan denken , 
dat dit het einde van hun leven is , 
& dat er straks niks meer is maar als dit echt , 
in 2012 zou gaan gebeuren waarom ? 
god heeft deze wereld gemaakt is goed voor de mensen , 
waarom wil die dan de wereld laten vergaan & het , 
licht uit doen . Je zou kunnen zeggen als iemand je vemoord ben je dood maar als god dit zou gaan doen , 
kun je het als het zelde zien dan zou hij alle mensen , 
ook vemorden door onze wereld te laten vergaan .

het opperwezen heeft wel een mooie dag uitgekozen voor het einde der tijden. ik hoop dat hij/zij wacht tot na de BBQ van vanavond.

Wat moet ik nou… Niks van aan trekken en gewoon naar Appie gaan voor m’n wekelijkse boodschappen of me helemaal bezatten met een grote kans op een kater en alles is nog hetzelfde…. Ik kies voor het eerste want dan heb ik in elk geval weer wat te eten morgen.

ik voorspel een begin,direct na het einde

dat lukt ze nooit,de wereld laten vergaan, 
wedden?

Ik snap even niet waarom mijn artikel niet is geplaatst. 
 
Zie ik hier toch enige macht en willekeur? Of heb ik het mis. Het leek mij wel een redelijk stuk wat ik had geschreven … .

Iemand Jezus al voorbij zien schuiven? Had wel verwacht dat hij nu wel zo’n beetje een persbericht eruit had gedaan of interview zou hebben gegeven!!!

Hallo, hier Jezus. Sorry voor de vertraging, ik heb het razend druk met de voorbereidingen van de apocalyps. daar gaat nog best wat erk in zitten. Maar goed, bij deze: vandaag gaat het gebeuren mensen! Voor de trouwe kerk-schapen heb ik wat inside information. Doe er je voordeel mee: om precies 6 uur Amerikaanse tijd (12 uur te NL) sta ik met een heeeeele grote eikenhouten reddingsboot op het kruispunt van de Dorpsstraat en de Julianalaan in Sint Heerejezusveen te Drente alwaar ik alle trouwe volgers zal oppikken en meenemen naar het hiernamaals. Gaarne niet meer dan één stuks bagage. Tot straks!

niemand weet het uur of de tijd van het einde alleen god. maar dat het dichtbij is klopt wel. er zijn genoeg tekenen en profetieeen vervuld en tot op deze dag. 
waar ik het wel eens mee ben is dat iedereen zich nu zijn hart tot god moet keren. jezus zal ieder die berouw heeft vergeven en nieuw maken hij heeft het belooft. Gerechtigheid komt en deze wereld zal worden geoordeeld.zoek god met heel je hart dan zal je hem vinden

Ik geloof zeker dat God bestaat! 
Maar niemand weet wanneer Jezus terug komt. 
Dus 21 mei een oordeels dag, niemand weet wanneer. Daarom kan je niet met berekeningen komen wanneer die Grote Dag zal zijn. 
Het is nuttiger om je af te vragen of je al klaar bent voor die dag dan na te denken wanneer het zal gebeuren.  
 
Graag meer respect, mensen! 
En niet zo vreslijk met God en godsdienst spotten.

Spotten met wie? Of beter, wat? Iets waarvan jij denkt dat het bestaat, op basis van een boek wat door die entiteit (of mensen die in die entiteit geloven) geschreven zou zijn?  
 
Cirkelredeneringen doen het niet best als ondersteuning van opvattingen, maar religieuzen denken er meestal wel mee weg te kunnen komen.

Ehmm… klaar zijn voor de dag dat het allemaal eindigt…? En hoe doe je dat? Door je te bekeren en je geld aan een kerk te geven, of door dat zelfde geld aan een dakloze te geven? Door op zondag in de kerk te zitten, of door juist op dat moment iemand in nood te helpen? Door te bidden of door iemand die het moeilijk heeft een hart onder de riem te steken? 
 
Kort geleden nog een onderzoek gelezen dat zegt dat in de allereerste versies van de bijbel nog geen sprake is van een duivel of van slechtheid. Dit komt er later in door eerst verkeerde vertalingen, en vervolgens aanpassingen van het verhaal om het weer logisch te maken. Dat hele goed/slecht verhaal is volgens mij echt een uitvinding van de mens en heeft niets te maken met een mogelijke god. Maar ik sta open voor bewijzen van het tegendeel. Alleen zullen bijbelteksten me niet kunnen overtuigen…

God, de wrede god en godsdienst zouden respect moeten krijgen? Geen haar op mijn hoofd dat daaraan denkt. Respect moet je verdienen. 
En godsdienst heeft té veel doden op zijn geweten om nog maar één gram respect te krijgen. Dus, hou op met zeuren en vergeet religie!

Helemaal mee eens Jaak, ik hoef er niks aan toe te voegen. Er zijn dan wel gelovigen onder ons die op een normale manier geloven, ik niet maar die mensen daar heb ik nog wel respect voor eerlijk is eerlijk. De extreem gelovigen sporen niet en zorgen voor een hoop ellende op de wereld!

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, doe ff normaal man :D zijn jullie allemaal op jullie kop gevallen?? ALLEMAAL ZEVER! In 1994 ging de wereld ook zogezegt vergaan? En ?? NIKS GEBEURT! En dat zal ook niet vandaag of morgen of op 21 oktober 2011 gebeuren noch in 2012 ! Jullie zijn allemaal GEK! Gestoord ! Alleen Allah weet wanneer dat gaat gebeuren, en dat gaat op een vrijdag gebeuren! Jullie zijn allemaal gek man doe ff normaal :D Gestoorde mensen toch man man :D

Hier’n doordenkertje voor gelovigen en ongelovigen  
Wie het laatst lacht,lacht het best (= pas aan het einde kan je zien we gewonnen heeft ) 
Alleen de vraag is; “Wie zijn die laatsten ? 
Zij die gelijk hebben of Zij die ongelijk hebben !  
Jeshua ( Wat Jaweh/God redt betekent en deze Naam is gegeven aan Jeshua door Zijn en Onze Vader die in hoogste Hemelen is ) zei ooit;”Vele eersten zullen de laatsten zijn en vele laatsten de eersten ” 
Shalom Aleichem ( Vrede van Jaweh de Enige God is op u allen )

iedereen denkt dat vandaag de wereld verging om 8.00 uur maar dat is helemaal niet zo iedereen denkt dat het waar is maar dan heb je het mis de wereld vergaat pas in 2012 21 desember 21.12 dus geen zorgen je weet het nooit

Iedereen? echt niet. Hooguit een paar irrationele religieuzen. 
 
Ik werwacht (en da’s geen geloof) dat de wereld vergaat. Over een paar miljard jaar. En hoogstwaarschijnlijk zonder dat de mensheid het meemaakt, want die is dan al lang uitgestorven. Maar een dag des oordeels door een hogere macht die effe de bezem door deze ondermaanse rotzooi haalt? Sorry, nee. De verhalen van Herman Pieter de Boer zijn geloofwaardiger.

ze zeiden ook in nederland 6 uur…….maar ik zie niks…. 
 
ps: NIEMAND WEET WANNEER DE WERELD VERGAAT!!! 
die gast zei ‘tzelfde over 1994…en iemand anders over 2012 en nog iemand anders 2000

Hoewel ik niet geloof dat iemand tijd nog plaats weet wanneer dingen staan te gebeuren, ben ik me ervan bewust dat we in een ongelofelijke tijd leven waarin de laatste jaren na de 2e wereldoorlog de kennis enorm is toegenomen, waar oorlogen plaatsvinden en natuurrampen zich steeds sneller herhalen en verhevigen en waar wereldwijd een gigantische financiele crisis heerst. al deze dingen worden wel in de bijbel voorspelt als zijnde tekenen van de eindtijd. dus ook al ben ik het niet eens met deze precieze boodschap, het is wel slim om dingen nader te onderzoeken….

In dit geval kunnen we rustig zeggen dat resultaten uit het verleden *wel* garanties geven voor de toekomst, want alle voorgaande dagen des oordeels bleken het niet te zijn. Zelfs met wat simpele statistiek kan je al met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid er van uit gaan dat de volgende weer totaal gebeurtenisloos voorbij gaat, en de daarop volgenden ook.

Vergeet echter niet dat ‘De Bijbel’ ook maar een boekske is van mensen. Niks goddelijk, alleen mensbeeld van een wrede God. En het NT geschreven en later herschreven door een keizerlijke kerk in dienst van de Romeinse keizer. Kort gezegt ‘niks meer, niks minder’ wat de zgn bijbelkenners ook beweren. Met niets anders dan de bedoeling de macht van het instituut keizerschap door middel van een sterk autocratische en gecentraliseerde kerk ondergeschikt aan haar, te versterken. Al de rest nadien is uit dit instituut gekomen als verderzetting ervan of als reactie ertegen en dikwijls ook in hetzelfde bedje ziek…

Iemand al dood?

Ja, ik. Boe! ;-) 
 
Grappig hoe iemand met gegevens uit een boek, waar zoveel verschillende versies van zijn, denkt een voorspelling te kunnen doen. Hij hoeft alleen maar een andere versie van diezelfde bijbel erbij te pakken en zijn hele berekening is weer onderuit gehaald. 
 
Als mensen, in plaats van zich vast te bijten in een overtuiging, nou eens zouden beseffen dat ze eigenlijk helemaal niets weten, dan kunnen ze nog eens iets leren. Elke overtuiging is mentale stilstand. Atheïsten weten zeker dat er geen god is, christenen weten zeker van wel, moslims geloven dat mohammed dé profeet was, katholieken weten zeker van niet. Om elkaar vervolgens met ‘zelfgeschreven’ boeken van het eigen gelijk te overtuigen en oorlog te voeren. Geloof is in wezen niet gevaarlijk, maar wel als mensen ermee aan de haal gaan zoals de kerk als instituut dat doet en heeft gedaan. 
 
Geloof wat je wilt, maar onthoud altijd dat het niet meer is dan een geloof. Elke vorm van zeker weten is volgens mij een illusie en een rem op zelfontwikkeling.

SOrry, maar atheisme is geen geloof, dus om het in een rijtje overtuigingen bij moslims en christenen te zetten klopt niet.  
 
Je zou het een overtuiging kunnen noemen: geloven is aannemen zonder goed (of zelfs maar enig) bewijs; atheisten hanteren de rationele opvatting dat er geen bewijs is voor het bestaan van god(en), en dus ook niets om een geloof aan op te hangen. 
 
Overigens ben ik zelf geen hardcore atheist maar eerder een militant agnost: ik weet niet of er een god is, en jullie ook niet, al geloof je van wel.

Woordenboekenwijsheid. Geloof mag je toch zien als iets dat je niet zeker weet maar wel gelooft..? Misschien zegt Van Dale iets anders hoor, maar je begrijpt wat ik bedoel, dus dan is vallen over zoiets toch wel een beetje mieren ne…… 
 
Bij het volgende stukje kom je in de richting: Je zou het een overtuiging kunnen noemen. Met vervolgens de term ‘rationele opvatting’. Ook een opvatting is een aanname zonder enig bewijs. En juist om die reden valt atheisme voor mij ook in het rijtje geloof. 
 
Met het laatste stukje ben ik het overigens helemaal eens. Dat was ook de strekking van mijn tekst: Niemand weet het.

de wereld vergaat niet maar wij krijgen wel een stuinami.jammer dat de mensen het niet zo nouw nemen. dezekeer komt het wel uit in augustus 5aug. of in de week van 22augustes in noordholland.dat is 6jaar geleden al voor spelt.

Goed gek ben als je in al deze dwaze voorspellingen gelooft. Niemand maar dan ook niemand en zeker geen religieuzen zullen het op voorhand weten. Eerder zal de mensheid uitgeroeid zijn of al leven in andere planeten in het heelal. Niks God, niks religie. Alleen de wetenschappelijk reeds eerder aangetoonde manieren van vernietiging/ontstaan van planeten of zonnen. Het Universum gaat oneindig door na ontstaan komt na lange tijd de vernietiging en na weer lange tijd komt er opnieuw leven… en zo maar door.