Arjen van Veelen: Holland.com

Afgelopen zomer was er rumoer in Tunesië over een reclamecampagne van het Tunesische toerismebureau. Je zag een vrouw die gemasseerd werd in een welnesscentrum, met de tekst: „Ze zeggen dat in Tunesië sommige mensen hardhandig behandeld worden”. Bittere gimmick voor een land waar net honderden mensen waren omgekomen in een strijd om een beetje vakantie.

Rare reclame, dit. Dan ben je lekker de weg kwijt in eigen land

Nu is er een nieuwe campagne: vrouw in bikini, azuurblauwe zee. Tekst: „Tunesië. Er valt nog zoveel te vieren.” Volgens het reclamebureau is het een knipoog naar de „fascinerende” recente geschiedenis. Is het echt zo’n feest in Tunesië? Kun je over twisten. Sinds de start van die lente zijn er 250.000 werklozen bijgekomen en de sfeer is minder liberaal, aldus de reportage ‘Geen zomerjurkje meer te zien’, in Elsevier van afgelopen week.

Het wordt nog penibel voor al die bikini’s. Maar dat zeg je natuurlijk niet in een reclamecampagne. Je gaat toeristen toch niet afschrikken?

In Nederland doen we dat wel, toeristen afschrikken. Wij hebben er een speciaal bureau voor, het NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen – niet te verwarren met de NCTB, de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding). Daar werken zo’n zeventig mensen. Die moeten Holland promoten. „Holland staat voor de positieve elementen die ons land rijk is en waardoor buitenlandse toeristen en zakelijke bezoekers naar ons land komen.” Eén van de positieve dingen is onze open houding die al sinds eeuwen bestaat, aldus de NBTC-site Holland.com. Maar, volgt er als waarschuwing bij, „the liberal atmosphere has lost some of its popularity over the last few years.”. Ofwel: beste toerist, weet je wel zeker dat je naar Holland wilt? Want sinds, zeg, twee jaar zijn we niet meer zo open minded, hoor.

Rare reclame, dit. Dat Polenmeldpunt was slecht voor ons imago, vond men, maar wat als zelfs ons nationale toerismebureau hardop moppert over de sfeer in Nederland? Dan ben je lekker de weg kwijt in eigen land.

Dit paasweekend kwamen er 850.000 buitenlandse toeristen naar Nederland. Zeg maar: vijftien voetbalstadions vol Duitsers en Belgen. En een touringcar Chinezen. Plus een busje Polen. Dat zijn er minder dan vorig jaar. Komt door het slechte weer, natuurlijk. En misschien ook een beetje doordat onze promotie, anders dan die van Tunesië, veel te eerlijk is. Hoe moeilijk kan het zijn? Een tulp en iemand in bikini. Verder mondje dicht.